Ett ord som starkt förändrats i innebörd med samhällsutvecklingen.
Sponsring är en affärsrelation där ett företag eller en organisation ger ekonomiskt eller materiellt stöd till en individ, grupp, händelse eller verksamhet i utbyte mot marknadsföringsfördelar. Det kan inkludera synlighet av varumärket, PR-möjligheter eller goodwill.
Sponsring används ofta inom sport, kultur, välgörenhet eller utbildning som ett sätt för företag att förbättra sitt varumärke, nå en specifik målgrupp eller stärka sitt anseende i samhället. Mitt sätt att se på en god relation mellan näringsliv och förening ska och bör vara mätbar. Den bör också vara baserad på värde istället för nytta och en viktig del är att göra skillnad.
Att stödja, köpa eller investera är en god start i ett samtal med hur och på vilket sätt företaget ska förknippas med en förening och dess verksamhet. Att se social hållbarhet, utanförskap, inkludering, återbruk, jämställdhet och folkhälsa som tydliga och viktiga byggstenar är grunden i framtida sponsring och samarbete. Att synas och vara en del av en föreningen som alla andra varumärken är och på samma ställen är sällan en bra lösning med en uppsida i investeringen (ROI).
När ditt företag ska närma sig idrotten, synas och finnas där bör det finnas en tanke, en strategi och plan för hur detta ska se ut och räknas hem.
Med lång erfarenhet av idrott, sponsring, marknadsföring och affärer hjälper jag ditt företag till nästa nivå med lösningar som inte är som andra och som gör skillnad.
Jag tror att trösklarna in i idrotten behöver sänkas, idrotten ska och bör vara till för alla och samt att den är kittet i samhället för minskad kriminalitet, bättre folkhälsa, ökad integration och inkludering.
Låt ditt varumärke göra skillnad.